SIPRI
Stockholm International Peace
Research Institute
Visuell identitet och uppdatering av befintlig logotyp.
Sipri är en av världens högst rankade tankesmedjor som 2016 firade 50-årsjubileum. Idag bedriver institutet forskning inom bland annat nedrustning, ickespridning och konfliktlösning.
Sipri hade aldrig tagit ett helhetsgrepp av den visuella identiteten och önskade en översyn av publikationsserier, kontors- och informationsmaterial samt webb. Ett enhetligt, men modifierbart och tydligt uttryck efterfrågades.
Sipris årsbok är ett internationellt känt referensverk och den klarröda färgen är visuellt etablerad sedan 1987.
En röd kvadrat med namnet i den befintliga typografin blev en logisk och stringent lösning för den uppdaterade logotypen.
Sipri hade vid tidpunkten ett flertal publikationsserier med relativt tät utgivningstakt. Det innebar att omslagen måste kunna särskiljas med bibehållen gemensam identitet. Lösningen blev ett färgtonat cirkelmönster i tolv olika färger med varierad applicering på de olika serierna.
Webbplatsen, med över 20 miljoner besökare per år, hade med tiden blivit svårnavigerad. Ett önskemål var därför att skapa en grundare arkitektur för enklare sökning. Ett annat önskemål var att de fyra underdomänerna formmässigt skulle anknyta till huvuddomänen. Tekniskt skapades ett tema till publiceringsverktyget Plone.
Webbutvecklare: Anders Åhlén.